מה קורה פה?
המהפכה הנוכחית היא בכלל תוצר של מהפכה שכבר הפכה לנורמה: לפני מספר שנים בלבד, גילינו שאפשר להפוך לכוח קנייה עוד לפני שהמוצר יצא לשוק, בזכות פלטפורמות כמו קיקסטארטר, אינדיגוגו וגופאנדמי.
אם עד אז היינו צריכים לסמוך על ציידי הכישרונות של חברות התקליטים, המוציאים לאור ושאר חברות ענק, הרי שהיום כל אחד יכול להציג את מה שהוא יכול להביא לעולם, ואנחנו יכולים לעזור לחלום להתגשם, ועל הדרך ליהנות מתשורות ייחודיות.
אין לתאר אפילו את קצב הגידול בעולמות התוכן הנ"ל: מיליוני פרויקטים הצליחו להגיע ליעדים, ומוצרים רבים אשר מלווים אותנו היום התחילו בתור פרויקט אלמוני שהצליח רק בזכות כך שהוא הצליח לקנות את העניין והאמון שלנו.
בנוסף לכך, גם הצלחנו להפוך את העולם לטוב יותר ולתמוך במטרות חשובות, כך שהצלחנו גם לשפר את איכות החיים שלנו משמעותית – ואפילו להציל חיים, בקנה מידה וטכנולוגיה ששינתה את כללי המשחק.
כולנו כנראה תמכנו לפחות בפרויקט אחד במהלך חיינו, אבל השלב הבא לא איחר להגיע – ועכשיו אתם גם יכולים להפוך לבעלי מניות במיזם מבטיח בלי לזוז מהספה.
ברוכים הבאים לעולם חדש לגמרי
גדלנו על כך שהכסף הגדול בדרך כלל נמצא בידיים של גורם אחד, ועכשיו אנחנו כבר יודעים שחוק המספרים הגדולים תקף גם כאן: מיליון דולר הם מיליון דולר בין אם הם מגיעים מאדם אמיד, קרן הון סיכון וותיקה או 10,000 איש שהשקיעו 100 דולר כל אחד. אם זה נשמע לכם כמו כאב ראש או קונספט מוזר, הנה כמה יתרונות לשיטה:
שקט: משקיע אחד אומר שהמיזם שלכם הולך לרקוד לפי החליל שלו. הוא לא ישים אפילו אגורה אחת לפני שהוא ייתן את האינפוט שלו, ואם אתם רוצים לראות שהזמן שלכם לא התבזבז לחינם, אתם כנראה תקשיבו לכל מה שהוא אומר. הוא הולך לבחון אתכם בשבע עיניים, לבדוק מה אתם עושים עם הכסף שלו, ועוד המון דברים שיכולים להתפרש כמו חוסר אמון או פקפוק פר אקסלנס.
כשיש לכם אלפי אנשים שתמכו בכם, לאף אחד מהם אין מספיק Say כדי לבוא ולדפוק על השולחן, והתקשורת ביניכם בעיקר מסתכמת בניוזלטרים, מפגשים בכנסים ותו לא. אם אתם רוצים ליהנות מהיתרונות של בוטסטראפ מבלי להביא או לייצר כסף, כדאי לכם לבחון את הדרך.
אחוזים: משקיע ממוצע ידרוש אחוזים נכבדים מהמיזם שלכם, ובשנים עברו, הייתם חורקים שיניים, מסכימים ורואים איך חלק ניכר מההכנסות שלכם הולך בכלל אל מישהו אחר, למרות כל המאמצים שהשקעתם. כאן, ניתן לתת אחוזים נמוכים יחסית ועדיין לגרוף סכומים קריטיים.
הכנה: גם אם השלבים הסופיים בתוכנית שלכם ידרשו מימון של משקיע רציני, אתם עדיין תוכלו לגייס סכומי כסף שיעזרו לכם להגיע לשם. פלטפורמות אלו לרוב יניבו לכם סכומים גבוהים משמעותית בהשוואה ל-FFF, מבלי שתרגישו שמכרתם את עצמכם עוד לפני שצללתם למים העמוקים.
ללכת או לא ללכת?
על שאלה זו לא עונים על רגל אחת. אתם חייבים לקחת בחשבון את המצב שלכם כרגע, מהן המטרות לטווח הקרוב ומה מצפה לכם בעתיד הרחוק, וכמה זה יעלה לכם. פרמטרים נוספים כוללים את שווי החברה, שלב הפיתוח שלכם, מי איתכם בצוות, האם כבר צברתם שם ועוד.
בגדול – הנוסחא אומרת שככל שאתם יותר קרובים לביזנס מתפקד וכבר הצלחתם להשיג הישגים כמו זכייה בתחרויות, הכרה על ידי גופים חשובים, פרסומים בתקשורת וכו' – אתם תצטרכו את הנקודות הללו כדי לשכנע כמה שיותר אנשים ששווה לשים עליכם כסף, ולכן אתם גם צריכים להבין אם אתם מעדיפים להשקיע את המאמץ שלכם בלשכנע אדם אחד שמכיר את התחום טוב ויודע לשאול ולפקפק, או להסתמך על הרצון הטוב של אינספור גולשים שאין לכם קשר אישי איתם.
במידה ועשיתם את החושבים שלכם והחלטתם לצאת לדרך, אנו ממליצים לבחור בסכום ריאלי יחסית (לרוב כמה מאות אלפי שקלים עד מיליון) שיוכל להתממש תוך זמן קצר (תוך כמה חודשים) ולתת לכם זמן לנשום ולהתפתח, אך כמו כל דבר – בצעו מחקר מושכל ואל תמהרו לקפוץ על פלטפורמה עד לפני שבדקתם אותה ואת האלטרנטיבות שלה לעומק. עד אז – נאחל לכם בהצלחה!



test