אם פעם עסקים היו מסתפקים באתר תדמית וכתובות מייל עם דומיין משלהן, הרי שהיום – עולם המסחר המקוון נהפך לזירה בעלת קצב צמיחה שאין שני לו: כבר לא צריך להחזיק בנוכחות פיזית (ואפילו לא מחסנים שעולים לכם הון), אפשר למכור לאמריקאי ושתי דקות לאחר מכן לבלגי מבלי למצמץ, וכיום ניתן להגיד בבטחה שיש לכם את כל הכלים כדי להצטרף למגמה הגוברת ולהיות בעלים של חנות אינטרנטית משלכם.
היתרונות של טרנספורמציה דיגיטלית הם רבים, ורק הם לבד יכולים למלא מאמר שלם – אבל מספיק לראות את תמונת המצב הנוכחית: כולנו שקועים עמוק בסמארטפונים, מחוברים לאינטרנט בווריד (על אחת כמה וכמה עכשיו) ומבצעים החלטות כגון רכישות והזמנות לפי מחקר באתרים, מאמרים, מדריכים ורשתות חברתיות או לפי פרסומות באותם ערוצים עצמם שמצליחות לנגן לנו על התווים הנכונים ולגרום לנו להקליד את מספר כרטיס האשראי שכבר שיננו בעל פה כדי לחסוך זמן, ואם גם אתם רוצים – המדריך הזה נועד בדיוק עבורכם.
כדי להקים פלטפורמת מסחר משלכם, ישנן שלוש אופציות עיקריות מהן אתם יכולים לבחור. חשוב לזכור שכל אחת מהן הגיעה למעמדה מפני שהיא הוכיחה את עצמה כאפקטיבית – אך לכל עסק וארגון מתאימה אופציה שונה, ועליכם לבחור את מה שבאמת ישמש אתכם בצורה הטובה ביותר – בואו ונתחיל.
המערכת המוכנה
לא רוצים לשבור את הראש או שאין לכם מושג בבניית אתרים? אל דאגה, יש פתרון. פלטפורמות שונות (כולל כאלו ישראליות) מציעות לכם להקים חנות מקוונת אשר תאוחסן על שרתי החברה במודל שכירות (ולעתים אפילו בחינם, עם אפשרויות מוגבלות): אתם מוזמנים להקים אצלם את החנות, לעצב בהתאם לרוחכם ככל הניתן, להעלות מוצרים, לכתוב תכנים ועוד – והרי לכם חנות משלכם, בעלות חודשית נמוכה הרבה יותר מזו של הקמת אתר (לרוב כמה עשרות דולרים בודדים כדי להתחיל).
על פניו, מדובר בפתרון מושלם: אתם יכולים להתחיל את היום עם הרשמה לאתר, ולסיים אותו עם חנות מתפקדת בה כל אחד יכול לבקר ולרכוש כאוות נפשו. אבל כמו שכבר הבנתם, יש יתרונות ויש חסרונות – עצם העובדה שאתם משתמשים במודל שכירות אומר שברגע שהכסף מפסיק לזרום או שאתם רוצים להמשיך הלאה, החנות נשארת אצל הספק. זה לא משנה אם יש לכם חשבון בן יום עם מוצר אחד או חנות וותיקה בעלת עשרות קטגוריות ואלפי קונים ביום, המקסימום שתקבלו הוא קובץ CSV בסיסי עם מידע על המוצרים שהיו וכבר לא נגישים עבורכם.
שחקנים מוכרים: אמזון, שופיפיי, קונימבו.
למי זה מתאים? פרויקטים קצרי טווח או חנויות בסיסיות, ביחוד אם אין לכם חוש טכני או תקציב גבוה.
המערכת הפתוחה
אם אתם רוצים להפוך באמת לבעלים של נכס דיגיטלי, אתם צריכים לעלות שלב: מערכות מיוחדות בקוד פתוח מאפשרות לכם להקים אתר מתפקד משלכם, ולעשות בו מה שאתם רוצים. מעוניינים למכור צנצנות עם אוויר? לכו על זה. אוהבים שילובי צבעים של ירוק זוהר, ורוד פוקסיה ובז'? בבקשה.
רוצים למכור מוצרים שלרוב לא ניתן לפרסם באתרים לילדים? תיהנו – כי כאן, החופש שלכם לבחור כמעט אינסופי. המערכות הללו מציעות הרבה מאוד פיצ'רים ואפשרויות המהווים מעל ומעבר ל-95% מהחנויות, וניתן למצוא גם רשתות גדולות המשתמשות בהן ומציגות אתרי מסחר מרשימים במיוחד.
עם החופש בא המחיר – אמנם מערכות כמו WooCommerce הן חינמיות להתקנה, אבל ההקמה עצמה דורשת מכם זמן (לרוב חנות כזו דורשת מספר ימי הכנה), ואם אין לכם מושג מה עושים – היא גם תעלה לכם כסף (לרוב לפחות כמה אלפי שקלים ולעתים גם עשרות), יש תוספים, תבניות וכלים שעולים כסף נוסף ואתם צריכים לשלם עלויות נוספות כמו דומיין, אחסון ועוד. יקר? אפשר להגיד – אבל אין ספק שמדובר בהשקעה שבה אם תשחקו את הקלפים שלכם נכון, תוכלו להחזיר אותה מהר מאוד.
שחקנים מוכרים: ווקומרס, מג'נטו.
למי זה מתאים? כל מי שמעוניין למכור לטווח ארוך, לבעלי אתרים קיימים, עסקים רציניים וכל מי שרוצה לפתוח חנות מקצועית שתישאר שלו ורק שלו.
חנות בהתאמה אישית
לא אוהבים לעבוד עם מערכת בקוד פתוח? חייבים לשלוט בכל פרמטר בפרויקט? יש לכם מיזם שדורש משהו שהשחקנים המוכרים לא יכולים לספק? גם כאן יש לכם פתרון – אתר בהתאמה אישית שיהיה שלכם ורק שלכם, בו מה שתחליטו – יהיה.
כאן, החופש מוחלט: אתם יכולים לבנות הכל מאפס ולהחליט מה יהיה איפה, מתי ואיך, לבנות מערכות מורכבות, לבדל את עצמכם, ליצור חוויית משתמש אולטימטיבית ובמקום להסתמך על כך שמישהו בנה פתרון עבור אתגר שיש לכם – לבנות אותו בעצמכם.
לרוב הארגונים הגדולים יש אתרים כאלו, וניתן להגדיר גם אתר כזה כסמל סטטוס בו אתם אומרים "אני לא מעוניין במה שיש לרוב האתרים בעולם – אני יחיד במינו".
יש סיבה למה רוב החנויות המקוונות משתייכות לשני הסוגים הראשונים: העסק אמנם יגרום לכם להרגיש מדהים, אבל הוא גם יעלה המון. אתרים כאלו מתחילים במחירים של כמה עשרות אלפי שקלים, ויכולים להגיע גם למאות. בנוסף, כל פיצ'ר שתרצו – ידרוש מכם תוספת תשלום, וכל תוסף או כלי שתרצו להתאים, ידרוש עוד שעות של המתכנת, ואתם צריכים אחד מנוסה כדי לבנות אתר איכותי, מה שיקפיץ עוד יותר את המחיר, בטח ובטח על פני זמן.
בקרוב – מי צריך אתר?
מי יכול להלחם באמזון? רק מי שיותר צמא כוח מג'ף בזוס. פייסבוק הכריזה על הקמת Facebook Shops, שתאפשר לאנשים להעלות מוצרים ולמכור אותם היישר מהרשת החברתית הפופולארית. עוד מוקדם להגיד איך החנויות הללו יפעלו והאם הן באמת יצליחו לשנות משהו, אבל אין ספק שמדובר בצעד חתרני עם מטרה לשנות את התפיסה שלנו עד היום – למה לשלם שכירות או להשקיע סכומים ניכרים בחנות כשאפשר להגיע לקהל שלנו במקום בו כולנו נמצאים כל היום? ימים יגידו – אבל מה שבטוח, יהיה מעניין.
אז כמו שכבר ראיתם, כל אחת מהאפשרויות יכולה להתאים לכם, אבל את התשובות רק אתם יכולים לתת. אנחנו סומכים עליכם שתבחרו את האופציה הכי טובה בשבילכם, ועד אז נאחל לכם בהצלחה.


