לא, זאת לא מערכת יחסים הרסנית, אלא סיפור שאינספור יזמים מתמודדים איתו במהלך חייהם – מציאת משקיע למיזם היא לא עסק קל.
גם היום ולמרות שינויים רבים שנכנסו (יותר קרנות, שווקים, אנשים שנכנסו לתחום, תוכניות ופתרונות חדשים כמו פלטפורמות השקעות המונים), העסק עדיין לא קל יותר. למעשה, גם היזמים הוותיקים עלולים להיתקל בקשיים מסיבה פשוטה: כללי המשחק השתנו.
אז מה מעניין את האנג'לים של היום, ואיך אתם יכולים לנצל זאת לטובתכם? כל זאת ועוד במאמר הבא.
מדברים ביזנס או שלא מדברים בכלל
כולנו מכירים סיפורים בהם רעיון אחד שהוצג בצורה מוצלחת הצליח לעניין מספיק אנשים ולסלול את הדרך להצלחה, לפעמים אפילו לפני שהיה PoC (מוזמנים לשאול את הישראלי שהצליח לגייס 2 מיליון דולר על כלום). היום – אתם מוזמנים לשכוח מזה: אף משקיע שמכבד את עצמו לא ירצה לשמוע על רעיון בלבד, והוא רוצה הוכחה שהמיזם שלכם באמת יכול לעבוד בסקאלה גבוהה.
גם אם יש לכם יוניקורן על הנייר, הוא רוצה קודם כל לראות שאתם יכולים לבנות לו אורווה: אתם תצטרכו להציג מודלים עסקיים, להציג תוכנית מסודרת ולהגיע ל-Break Even בשלב הרבה יותר מוקדם מזה שהיה מקובל עד כה.
אם אתם קוראים את זה ואומרים לעצמכם "טוב, אולי אצל אחרים זה ככה – אני הולך למכור דאטא, וכולם רוצים לקנות דאטא", אתם גם צודקים וגם טועים. אין ספק שדאטה שווה המון כסף, אבל בדרך כולל לוקח שנים להשיג כמות שתגרום לכם לצאת לפנסיה מוקדמת, והמשקיעים של היום מעדיפים לבחון קודם כל את הדרך יותר מאשר המטרה.
לכן, חשוב שתבינו – הימים של הכיסים העמוקים נגמרו, וכדאי לכם להגיע לשלב שאתם ביזנס מהר ככל הניתן. התמקדו יותר באסטרטגיית Bootstrap, וכך תהיה לכם את היכולת להציג פוטנציאל הרבה יותר ממשי מאשר סיכוי כלשהו בעתיד הרחוק.
יש גם דברים טובים
הפסקה הקודמת הדאיגה אתכם? אם אתם יזמים – אתם יודעים שלא מרימים ידיים. תבינו מה המצב הנוכחי ותפעלו בהתאם, תוך כדי שאתם זוכרים שתמיד אפשר למצוא נקודות אור במצבים מורכבים.
הנקודה הראשונה היא שכיום הרבה יותר קל להביא כסף מעבר לים, ולעתים אפילו בלי לצאת למסעות של חודשים בעמק הסיליקון. הנקודה השנייה והחשובה לא פחות היא שאתם לא חייבים סכומי ענק כדי להתחיל: גם בהוצאה של כמה עשרות אלפי שקלים אתם יכולים להתחיל להזיז את הגלגלים, להכין פרוטוטייפ ולהוכיח את הרצינות שלכם.
צריכים יותר? יש לכם כל כך הרבה גורמים היום, ואתם יכולים לחתור לקראת הסכם יצירתי שיתגמל את שני הצדדים, ויאפשר לכם לבוא למשקיעים עם רעיון מתפקד שיעורר את בלוטות הטעם שלהם.
ומה הלאה?
אפ אתם קוראים את המאמר ותוהים איך הכל השתנה עד כדי כך, אתם יכולים להירגע: תקופת הקורונה יוצרת בעצמה כאוס ואינספור שינויים שמשפיעים על כולנו עכשיו והולכים להשפיע על כולנו שנים קדימה, כך שאף אחד לא יוכל לחזות האם המצב הנוכחי יישאר כך לאורך זמן (או בכלל).
אנחנו לא נביאים, אבל אנחנו כן שמים למגמה שלא מפסיקה להתחזק – תרבות הצריכה משתנה, וקצב גידול המסחר הדיגיטלי גובר עוד יותר. אם תשאלו אותנו, כמעט כל עסק ועסק היום (ועל אחת כמה וכמה מיזם) יכול להקים בקלות חנות אינטרנטית משלו, ולהתחיל לבסס את עצמו כיותר ממיזם אלא כביזנס – וכשאתם כאלו, אתם כבר מדברים בשפה של המשקיע המודרני 😉


